Jak wybrać wycieraczki i czego z nimi nie robić?

Czy zwróciłeś kiedyś uwagę na to, jak wyglądają smugi na szybie w aucie? Gdy guma wycieraczki jest zużyta w niewielkim stopniu, smugi znikają po chwili, w przypadku większych uszkodzeń dłużej trwa, nim szkło stanie się znów całkowicie przejrzyste – a czasami rysy nie znikają w ogóle.

Jeśli wiesz, o czym mowa, to znaczy, że smugi zostawiane przez wycieraczki na szybie auta skutecznie odwróciły Twoją uwagę od drogi i spowodowały potencjalne zagrożenie. Jeśli jakimś cudem nie przekona Cię to o konieczności regularnej wymiany piór, wyobraź sobie, że w czasie podróży spada ulewa lub bardzo gęsty śnieg. Zużyte wycieraczki nie są w stanie odprowadzać nadmiaru wody, patrzysz więc na jezdnię przez wodospad. Przyznaj – niezbyt zachęcająca perspektywa, zwłaszcza, jeśli droga do pokonania jest długa.

Dlaczego w samochodzie musisz mieć porządne pióra?

Wycieraczki samochodowe mają do spełnienia bardzo ważne funkcje – można je porównać do powiek, dbających o ostrość widzenia. Usuwają nie tylko krople deszczu, odrobinę śniegu czy kurz. Muszą radzić sobie także ze opadami o znacznie większym nasileniu, błotem czy owadami rozbijającymi się o szybę. Co więcej, im szybciej jedziesz, z tym większym oporem powietrza muszą walczyć. Nie zapominajmy także o eksploatacji wycieraczek zimą – ile razy, chcąc oszczędzić czas, to z pomocą piór oczyszczałeś zamarznięte szyby?

Dobre wycieraczki – czyli jakie?

Na rynku dostępne są w tym momencie 3 rodzaje piór: tradycyjne ze szkieletem, płaskie (zwane czasem bananami lub bezprzegubowymi) i hybrydowe.

  • Tradycyjne mają gumę zamocowaną na metalowej konstrukcji, która dociska ją do szyby. Są stosunkowo niedrogie, ale ich nieopływowy kształt nie sprzyja szybkiej jeździe. Bardzo dobrze radzą sobie z pozbywaniem się dużych ilości śniegu.
  • Płaskie są aerodynamiczne, pióro i ramię wycieraczki stanowią tu niemal jeden element. Dobrze przylegają do szyby, nie odrywają się od niej przy mocnym wietrze, sprawiają także mniej problemów przy szybkiej jeździe. Ich siła docisku jest równa na całej długości, czego niestety nie można powiedzieć o modelach tradycyjnych- szkieletowych.
  • Hybrydy to próba połączenia najlepszych cech obu powyższych wariantów. Świetnie sprawdzają się przy wysokich prędkościach, a jednocześnie doskonale zbierają wodę, śnieg czy błoto z całej szyby.

Znajdziesz u nas wszystkie wymienione wyżej warianty. Modele proponowane przez nas mają pióra wykonane z kauczuku, wzmacnianego tak, by zwiększyć ich odporność na promienie UV (przez które guma się starzeje) oraz odporność na tarcie. Sposoby konstrukcji, jakie stosujemy przy produkcji wycieraczek, są opatentowane – takiej jakości jak nasza nie znajdziecie nigdzie indziej.

Jak dopasować model do samochodu?

Niestety, auta różnią się od siebie nie tylko kształtem i rozmiarami szyb, ale nawet sposobem mocowania wycieraczek. Żeby wybrać odpowiednie, trzeba wiedzieć, jak długie muszą być pióra, a także jak się je montuje. Albo – można skorzystać z wyszukiwarki na naszej stronie. Wystarczy że wprowadzisz markę, model i rocznik auta, a przedstawimy Ci listę pasujących produktów. W ten sposób masz pewność, że wybierasz wariant przeznaczony specjalnie do Twojego pojazdu. Nie kupisz także wycieraczki zbyt długiej – wielu kierowców wykazuje tendencję do przecenienia rozmiarów przedniej szyby. Nieodpowiednia długość pióra sprawia, że nie przylega ono dobrze, a co za tym idzie – gorzej spełnia swoją funkcję.

Nowe wycieraczki – co dalej?

Zapewnienia o modelu wycieraczki, który będzie służył „przez wiele lat”, należy traktować z dużym sceptycyzmem. Jak wspominaliśmy, gumy wykonują bardzo intensywną pracę – w zależności od tego, jak często i szybko jeździsz, w ciągu roku mogą oczyszczać przestrzeń porównywalną do kilkudziesięciu boisk piłki nożnej. Dodaj do tego wpływ słońca, którego nie da się wyeliminować, a także temperatury działające na pióra, wreszcie odradzane przez nas stanowczo oczyszczanie z ich pomocą zamarzniętych lub suchych szyb. Zwykle mówi się, że wycieraczka dobrze działa przez pierwsze pół roku – po tym czasie jakość jej pracy stopniowo się pogarsza. Przy optymalnym użytkowaniu nasze wycieraczki będą służyć przynajmniej przez okres jednego roku. Dotyczy to wszystkich linii produkcyjnych i wariantów. By nie narażać się na dodatkowe koszty i maksymalnie wydłużyć ich żywotność, warto w odpowiedni sposób dbać o pióra. W czasie postoju dobrze zrobisz, jeśli odsuniesz je od szyby, nie parkuj także w pełnym słońcu, zwłaszcza latem. Zimą z kolei sięgnij po spryskiwacz do zamarzniętych szyb i skrobaczkę.

Problem tylnej szyby

Dobór odpowiedniej tylnej wycieraczki jest bardzo utrudniony z powodu mnogości kształtów i wariantów – co samochód, to inny model. Zamiast dobierać na oko, wykorzystaj naszą wyszukiwarkę. Ten sposób gwarantuje, że zakupiony model będzie dobrze pasował i dokładnie oczyszczał szybę – a przez to wpływał na bezpieczną jazdę.